Checklist duurzame klantrelaties

Het belang van klantrelaties is evident. Toch hanteren veel horecazaken vaak een kortetermijndenken bij het zoeken en behouden van gasten. Een duurzame klantrelatie vereist een klantenbeleid dat continu oog heeft voor alle wensen van de gasten. Een perfect product en dienst is een must. Maar ook een duidelijke visie en besef van waarden van jouw horecazaak, die dan even consequent uitgedragen moeten worden naar de gasten. Het spreekt voor zich dat duurzame klantrelaties voordelig zijn voor de omzet. Maar ook de motivatie van de medewerkers stijgt. Zij krijgen immers positieve feedback over hun werk. 

 

1. Informeer jouw gasten

Ga op zoek naar wat er leeft bij jouw klanten en prospects.

  • Vraag het rechtstreeks via bijvoorbeeld een telefoontje of een mail.
  • Snuffel eens rond in relevante Facebook-groepen en fora.
  • Vraag het informeel aan familie, vrienden, kennissen, …

En verspreid op basis daarvan relevantie info.

  • Maak informatieve folders en brochures die niet focussen op een product/dienst, maar op een oplossing voor een concreet probleem.
  • Start een blog.
  • Breng een eigen magazine uit met interessante tips, nieuws, … en daar mag je af en toe ook eens een product in de kijker zetten.
  • Focus op info waar de gast iets aan heeft. En dat is niet altijd de info die je zelf denkt te moeten geven.

Mond-aan-mond-reclame werkt! Echt waar! Maar, het ontstaat niet vanzelf. En als je niet op duurzame klantenrelaties focust, kan het zich zelfs tegen je keren.

 

2. Sta klaar voor jouw (potentiële) gast.

Neem vragen en opmerkingen altijd serieus:

  • Ga niet in de verdediging.
  • Denk mee over een oplossing die de gast echt helpt.
  • Gebruik deze situatie om nieuwe informatie te creëren.

Automatiseer op een persoonlijke manier:

  • Spreek de klant in een auto-responder persoonlijk aan.
  • Zeg dat je zijn probleem zo snel mogelijk ter harte zal nemen.
  • Verwijs alvast naar een mogelijke oplossing in je blog of informatiepagina’s.

Moet ik echt 24/7 klaar staan? Natuurlijk niet! Er zijn hulpmiddeltjes, zoals een auto-responder. Door in je automatisch antwoord de klant naar je blog te leiden, toon je je status als expert.

 

3. Laat jouw klanten praten

Vraag klanten naar hun tevredenheid. Bel eens klanten op of stuur ze mail om te vragen of ze tevreden zijn.

Als hij tevreden is:

  • Vraag om een testimonial voor je website.
  • Zeg dat het je een plezier zou doen als hij af en toe je berichten op social media deelt.
  • Geef deze gast eens een cadeautje.

Als hij niet tevreden is:

  • Vraag wat het probleem is en hoe je hem kan helpen.
  • Verwijs naar aanvullende info in je communicatiekanalen.

 

Graag meer lezen?
Schrijf u dan in voor de nieuwsbrief.

Inschrijven voor de nieuwsbrief
Gelieve de hoogte van uw browservenster te vergroten voor een betere website ervaring.