6 tips voor het maken van een professioneel logo

Sommige horecaondernemers denken dat een professioneel logo-ontwerp onnodig is, en buiten hun bereik. Dat dit dat iets is voor grote bedrijven of voor hippe designstudio’s. Niets is minder waar. Het belang van een goed logo moet ook door kleine of middelgrote bedrijven niet worden onderschat. Een logo kan je laten maken. Maar met wat creativiteit lukt je dat ook wel. Hieronder zes tips waar je dan zeker rekening mee moet houden.

Symbolen

Symbolen worden door de eeuwen heen al gebruikt. Denk aan de hiërogliefen in het oude Egypte of, nog ouder, de rotstekeningen in de grotten van Lascaux in Frankrijk. Symbolen waren, maar zijn nog steeds een prachtige manier om in één beeld een compleet verhaal te vertellen. Een logo is een symbool van deze tijd. Met een logo gebruik je een symbool om informatie over jouw bedrijf te communiceren, die gemakkelijk wordt onthouden door jouw klanten en prospects. Het stelt jouw bedrijf in staat om te communiceren met zowel visuele (beeldmerk, woordmerk, typografie, beeldelementen) als auditieve (bedrijfsnaam) signalen. Hierdoor worden deze in het geheugen van jouw doelgroep gegrift. Het is een onlosmakelijk onderdeel van jouw bedrijf. Het belichaamt hoe je klanten en prospects denken over jouw bedrijf.

Professioneel ontwerp van een logo onnodig?

Sommige horecaondernemers denken dat een professioneel logo-ontwerp onnodig is en buiten hun bereik, dat het iets is voor grote bedrijven of voor hippe designstudio’s. Niets is minder waar. Het belang van een goed logo moet ook voor kleine of middelgrote bedrijven niet worden onderschat. Ook die zijn dagelijks bezig met het opbouwen van een merk. Het is aan de ondernemer of dat merk een positief of negatief gevoel achterlaat in de hoofden van zijn klanten. Als een logo niet belangrijk zou zijn, waarom besteden zoveel bedrijven er zoveel aandacht aan?

Branding

Als branding – het opbouwen van een identiteit – niet belangrijk was, zouden we leven in een wereld van generieke producten en diensten.
In de schappen van een supermarkt bijvoorbeeld worden we dagelijks geconfronteerd met merken in alle soorten en maten. De één kleurrijker dan de andere. Maar waarom kiezen we in een fractie van een seconde voor merk A, terwijl merk B op 10 centimeter afstand staat? Dat heeft alles te maken met het gevoel dat het merk uitstraalt. Komt het betrouwbaar over, straalt het kwaliteit uit, of heeft het juist een goedkope uitstraling?

Vertrouwen

Logo’s en merken zijn erg belangrijk bij het beslissingsproces van nieuwe klanten. Als een klant op internet op zoek is naar een restaurant bijvoorbeeld. En hij vindt via een zoekmotor twee bedrijven die aan zijn criteria voldoen. De één met een professioneel logo en de ander niet. Voor welk restaurant zal hij dan kiezen denk je? Het horecabedrijf met een verzorgd logo heeft op dat moment een voordeel. Want een professioneel logo wekt steeds een gevoel van vertrouwen op. En vertrouwen is één van de belangrijkste redenen waarom prospects de keuze maken voor een bedrijf of merk. Wist je dat de meeste mensen bereid zijn om meer te betalen voor een bedrijf dat vertrouwen uitstraalt? Als je logo, website, visitekaartjes, transportmiddelen e.d. een professioneel imago uitstralen, zal je horecazaak dezelfde professionele indruk achterlaten.

Zelf logo ontwerpen

Investeren in een professioneel ontwerp van een logo voor uw horecazaak kan dus echt lonend zijn. Het is minder duur dan je denkt, en de investerering betaalt zichzelf na verloop van tijd vanzelf weer terug.  Ben jezelf een creatief brein, heb je wel een idee van wat het logo moet worden, en ook nog wat handig met een tekenprogramma? En wil je op een makkelijke manier een uniek logo ontwerpen? Maak dan gebruik van Logojoy. Logojoy werkt met designers zonder dat je de hoge kosten of verplichtingen hebt. Via de website stel je heel gemakkelijk je eigen logo samen met prachtige resultaten.

6 tips om zelf een professioneel logo te maken

1. Een logo hoeft niet altijd direct te laten zien wat een bedrijf doet

Restaurant-logo’s hoeven niet perse eten te bevatten. Dat iets relevant is wil nog niet zeggen dat jij het niet beter kunt. Het Mercedes-logo is geen auto. En het Apple-logo is geen computer.

Logo horeca België apple

2. Niet elk logo heeft een symbool nodig

Soms heb je enkel professioneel woordmerk nodig om je bedrijf te identificeren. Wees niet bang om je prospects (als starter) of klanten (bij een remake van een logo) via Social Media te vragen wat ze ervan vinden.

Logo horeca België fire restaurant

3. Picasso begon ergens

Je hoeft geen artiest te zijn om de voordelen van schetsen in te zien. Ideeën vloeien veel sneller van potlood naar papier, dan van je muis naar je monitor.

4. Laat trends over aan de mode-industrie

Trends komen en gaan. Wanneer we het hebben over het wisselen van een broek, of het kopen van een nieuwe jurk is dat prima, maar wanneer we het hebben over een merkidentiteit is levensduur het woord. Volg de menigte niet, maar val op.

5. Een simpel logo bevordert herkenning

Door het ontwerp simpel te houden, maak je het flexibel in grootte. Idealerwijs zou je ontwerp er goed uit moeten zien in een minimum afmeting van ongeveer 1 inch (2,54 cm). Kijk naar de logo’s van grote bedrijven als Mitsubishi, Samsung, FedEx, BBC, etc. Deze logo’s zien er simpel uit en zijn daardoor makkelijker te herkennen.

6. Om steeds te onthouden

Zorg ervoor dat je ontwerp één element bevat om te onthouden. Niet meer of minder. Alle sterke logo’s hebben één enkel element dat ze helpt op te vallen. Niet twee, drie of vier; één element, that’s it.

Graag meer lezen?
Schrijf u dan in voor de nieuwsbrief.

Inschrijven voor de nieuwsbrief
Gelieve de hoogte van uw browservenster te vergroten voor een betere website ervaring.