5 tips om je brutowinstmarge te pimpen in de horeca

De horeca kent 2 manieren om de brutowinstmarge te berekenen. Eén die berekend wordt op verkoop, en één op de inkoop. Maar welke is nu nauwkeuriger? En welke hanteert de fiscus? Zijn de marges onderling ook snel om te rekenen? We zochten het voor je uit. En Geert, een succesvolle uitbater van een Oost-Vlaamse brasserie deelt hier met ons vijf tips om je brutowinstmarge te pimpen.

Wat is een brutowinstmarge?

Je hanteert een brutowinstmarge die door jouw accountant is geadviseerd. Maar de fiscus vindt die echter veel te laag. En wil daarom een controle bij je doen. Waarom toch? Alles draait erom dat de horeca twee soorten margeberekeningen kent. Eén die berekend wordt van de verkoop, en één van de inkoop.

Brutowinstmarge van de verkoop

Accountants, adviseurs en boekhouders hanteren over het algemeen de brutowinstmarge van de verkoop.

Dat komt onder andere door de volgende voordelen:

  • vrij eenvoudig;
  • gemakkelijk te vergelijken;
  • kan je van de hele omzet berekenen;
  • vaak gemakkelijk afgerond op hele procenten.

Deze marge kent ook schaduwkanten:

  • varieert sterk door de schommelingen in jouw omzet;
  • kan per omzetgroep sterk afwijken;
  • het terugrekenen van ingecalculeerde winst (op basis van de inkoop) en het controleren van die marge (op basis van de verkoop) is niet zo gemakkelijk en bovendien onzuiver.

Tips om je brutowinstmarge te pimpen

De brutowinstmarge van de verkoop wordt berekend door van de omzet exclusief BTW de inkopen af te trekken. Dat noemen we de winst. Door dit bedrag te delen door 1% van de omzet bekom je de brutowinstmarge op de verkoop.

Bv: EUR 230.000 (omzet) min EUR 69.000 (inkopen), gedeeld door 2.300 (1% van de omzet) is 70% brutowinstmarge.

Brutowinstmarge van de inkoop

De fiscus is een voorstander van deze methode.

De voordelen op een rijtje:

  • door de inkoop als basis te nemen voor de bepaling van het brutowinstpercentage, is het voor jou – en voor de fiscus – gemakkelijker na te gaan waardoor de  marge-schommelingen veroorzaakt zijn. Ook al is de omzet gelijk gebleven of niet;
  • de geboekte inkopen die niet tot omzet hebben geleid, kunnen gemakkelijker worden herleid naar de winstmarge die men tekort komt;
  • deze margeberekening werkt met honderdtallen en is daardoor nauwkeuriger, in tegenstelling tot de winstmarge van de omzet die in tientallen wordt uitgedrukt. Afrondingen verbergen nu minder snel een verschil in de marges;
  • deze methode vergemakkelijkt vergelijkingen en controles.

Natuurlijk heeft ook deze methode haar nadelen.

  • deze marge is niet of nauwelijks te vergelijken met standaardbranchecijfers;
  • de winstmarge van de inkoop bewijst enkel zijn waarde als die per omzetgroep (keuken, bieren, wijnen, frisdranken, enz.) wordt berekend;
  • deze methode kan in een jaarrekening moeilijk gepresenteerd worden naast andere kosten, zoals exploitatiekosten, die vaak weer wel gerelateerd worden aan de omzet.

De brutowinstmarge van de inkoop wordt berekend door van de omzet exclusief BTW de inkopen af te trekken. Dat noemen we de winst. Door dit bedrag te delen door 1% van de inkoop bekom je de brutowinstmarge van de inkoop.

Bv: EUR 230.000 (omzet) min EUR 69.000 (inkopen), gedeeld door 2.300 (1% van de omzet) is 70% brutowinstmarge.

Fiscus

Zoals gezegd hanteert de fiscus als waarderingsmethode de brutowinstmarge op de inkoop. Het hanteren van de brutowinstmarge op de verkoop zal soms ook worden toegestaan, maar dan zal uit ervaringscijfers of uit branche-kengetallen moeten blijken dat deze marges reëel zijn. Het is daarom van belang dat je jouw eigen brutomarges op de inkoop kent.

Tips om je brutowinstmarge te pimpen

Tips om je marge te pimpen

Geert die reeds 25 jaar succesvol een Oost-Vlaamse brasserie uitbaat, maar die verder liever anoniem wenst te blijven, deelt graag met ons volgende tips.

1. Zorg voor een goede kostprijsberekening.

Weten wat alles kost is, moeten we het nog herhalen, belangrijk om succesvol een horecazaak te runnen. Investeren in een degelijke app of je hierbij laten helpen als je er zelf niet de tijd voor hebt, brengt je, zelfs op korte termijn, geld op.

2. Benoem onder de inkopen alle verantwoorde kosten.

Sommige voedingsproducten zoals het peper en zout op tafel, de snoepjes bij de rekening of de borrelnootjes bij de aperitief, maar ook de frituurolie voor het bakken van de frieten, kan je onderbrengen onder onkosten, in plaats van onder voeding.

3. Laat je kassa het werk doen.

De acceptatiegraad van de fiscus valt en staat met een gedegen vastlegging en onderbouwing van correctieboekingen. Tik daarom alle niet-tot-omzet-geleide verstrekkingen in je kassa. Een gratis aperitief, een verjaardagstaart, een koffie voor een vaste klant of een pousse-café. Als je dit vastlegt via je kassa weet je achteraf perfect hoeveel op een bepaalde dag is verbruikt zonder dat dit tot omzet heeft geleid. De inkoopwaarde van deze producten kan je dan boeken als promotiekosten.

4. Hou een logboek bij.

Noteer in dezelfde lijn als tip 3. alle breuk, verlies en bederf dat niet via de kassa kan worden vastgelegd in een logboek. Als het nog even kan, maak er ook – op het einde van dag – een foto van. Een bakje aardbeien gisteren, vandaag een stuk vlees, morgen een bot asperges. Op jaarbasis zal je versteld staan over hoeveel het gaat. En de fiscus ook!

5. Hou alle aankoopbewijzen bij.

Als werkgever is het logisch dat je de kosten die medewerkers voor hun werk gemaakt hebben terugbetaalt. Denk daarbij aan parkeerkosten, telefonie, gebruik van eigen bureaumateriaal,… Dit zijn meestal kleine sommen die verwaarloosd worden. Zorg er echter voor dat de medewerkers steeds een ticket of een factuur op jouw bedrijfsnaam kunnen voorleggen alvorens je hen vergoedt. En bewaar ze!

Meer tips

Vind meer tips in de groep Happy Horeca beheerd door Horeca Agency. Vanuit een ruime praktijkervaring, gecombineerd met een goed ontwikkeld inlevingsvermogen en grote betrokkenheid ondersteunt en begeleidt Horeca Agency zowel startende als ervaren horecaondernemers die inzien dat een verdere professionalisering, kwaliteitsverbetering en rendabiliteitsverhoging allemaal noodzakelijk is om tot duurzaam ondernemerschap in de horeca te kunnen komen. 

Graag meer lezen?
Schrijf u dan in voor de nieuwsbrief.

Inschrijven voor de nieuwsbrief
Gelieve de hoogte van uw browservenster te vergroten voor een betere website ervaring.