Zes tips om fouten recht te zetten

“Wie niets doet, maakt geen fouten”, is een veelgebruikt citaat op de werkvloer. Iedereen die zich inzet op het werk, de verplichtingen én verwachtingen nakomt, maakt onvermijdelijk fouten. En daarom is een fout maken eerder een pluspunt dan een schande. Geef die boodschap duidelijk mee aan je medewerkers! Hierbij wat weetjes en zes tips om te gebruiken in een teambuilding.

Fouten op de werkvloer

Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Fouten maken op het werk doen we allemaal wel eens. En gelukkig maar! Iemand die nooit steken laat vallen, voert weinig uit. Er is uiteraard een verschil tussen vergissingen, fouten en stommiteiten. Dat laatste moet je ook onder hoge werkdruk zien te voorkomen.

Direct toegeven

De beste remedie tegen een fout is direct je leidinggevende vertellen wat er is misgegaan  door jouw schuld of onder jouw verantwoordelijkheid. Die zal het wel vervelend vinden, misschien ook wel eens vloek uiten, maar het finaal wel respecteren dat je het snel aan het licht brengt. In een vroeg stadium zijn de gevolgen van de fout ook vaak minder. Als je te lang wacht met het opbiechten van de fout, kan je bovendien op een gegeven moment ook niet meer terug. Want met het bewust veel te laat toegeven, maak je opnieuw een fout.

De chef heeft (meestal) ook een leidinggevende

Vergeet niet dat jouw chef ook (meestal) een meerdere heeft en dat hij/zij bij een fout van jou, ook niet graag onverwachts op het matje wenst te worden geroepen bij zijn superieuren. Hij/zij zal ermee geconfronteerd dat onder zijn verantwoordelijkheid een ernstige misser is veroorzaakt waar het bedrijf grote schade door lijdt. Geef dus je chef de kans de door jou gemaakte fouten bijtijds te melden aan zijn leidinggevende.

Zes tips om je fout(en) recht te zetten

  1. Begin met de fout te erkennen. Breek jezelf niet onnodig af. Je bent een harde werker en door de tijdsdruk ging je in de fout (bijvoorbeeld).
  2. Schuif de schuld nooit in de schoenen van een ander. Is de fout toch gemaakt door bijv. een uitzendkracht die onder jouw verantwoordelijkheid valt, dan leg je uit hoe de vork aan de steel zit. En misschien werd de uitzendkracht niet of voldoende opgeleid.
  3. Laat merken dat je de fout betreurt. Ondanks het feit dat de die misschien onvermijdelijk was.
  4. Laat weten dat je er van geleerd hebt en dat je maatregelen gaat nemen om dergelijke missers in de toekomst te kunnen voorkomen.
  5. Geef aan dat je de schade van de recente fout zoveel mogelijk zal voorkomen, door de nodige stappen te ondernemen.
  6. Analyseer nadat het ergste achter de rug is, voor je zelf ook nog eens de hele gang van zaken. Spreek de collega aan die ook wel verweven is met je fout. Bijvoorbeeld een collega die weliswaar niet persoonlijk de fout heeft gemaakt maar die toch wel oplettender had mogen zijn. Of een collega die misschien voorafgaandelijk een steek heeft laten vallen zodoende je de fout hebt gemaakt. dan spreek je hem er op vriendelijke manier op aan. Je laat die collega weten dat je de volledige schuld op je hebt genomen. Maar ook dat die toch in de toekomst wel wat oplettender mag zijn. Toon de fout en hoe die had voorkomen kunnen worden.

Graag meer lezen?
Schrijf u dan in voor de nieuwsbrief.

Inschrijven voor de nieuwsbrief
Gelieve de hoogte van uw browservenster te vergroten voor een betere website ervaring.